Op de zakelijke markt gaat het best aardig met de autoverkopen, maar particulieren schaffen juist minder auto’s aan. Wel wordt het leasen van auto’s door particulieren populairder.
Dat stelt het Economisch Bureau van ING dinsdag in een marktanalyse.
De autoverkopen belandden afgelopen jaar op een meerjarig dieptepunt van 392 duizend stuks. Dat lag aan de zwakke economische situatie, maar ook aan structurele trends: het kopen van een nieuwe auto is minder populair onder jongeren.
Inmiddels worden er van elke tien nieuwe auto’s zes op naam van zakelijke afnemers gezet. Afgelopen jaar werden er minder dan 150 duizend auto’s op naam van particulieren gezet en dat is fors onder het tienjaars gemiddelde van 214 duizend, aldus de economen van ING.
Particuliere autoverkoop onder druk
Voor jongere huishoudens speelt mee dat de aanschaf van een nieuwe auto nog steeds als relatief duur wordt gezien. Daarnaast krijgt de nieuwe generatie werknemers vaker te maken met veranderingen van werk. “Aanschaf en bezit van een auto, waarbij ook regelmatig langdurige financiële verplichtingen (leningen) worden aangegaan, passen daar niet bij”, aldus de economen van ING.
Een alternatief voor particulier autobezit waar autobedrijven op inzetten, is de operationele lease aan particulieren. De gebruiker wordt dan geen eigenaar, maar 'huurt' de auto voor een beperkt aantal jaren. In de maandlasten zitten dan rentekosten verwerkt, maar ook kosten voor afschrijving, belastingen, reparatie, onderhoud en verzekeringen.
Auto privé leasen
Afgelopen jaar maakte Z24 een vergelijking tussen de kosten van het kopen van een auto en particuliere lease. Zie daarvoor dit artikel.
Een auto kopen is altijd goedkoper. Op maandbasis gaat het om verschillen van enkele tientjes, op jaarbasis om honderden euro's. Daar staat wel het gemak van de leaseconstructie tegenover. Geen gedoe rond reparaties en verzekeringen.
In 2014 lag de totale omvang van de private lease-markt op ongeveer 17 duizend auto's, becijferde het Economische Bureau van ING. De economen rekenen in dit segment op duidelijke groei de komende jaren. De lage rentestanden geven daarbij een extra impuls.
In de periode tot 2020 zien de economen van ING per saldo een stijging van het aantal private leasecontracten tot liefst 100 duizend stuks. (klik op grafiek voor uitvergroting)
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl